Ремарка: наш погляд на події

За чесну владу

Власна думка
ЮРІЙ ТКАЧЕНКО про об’єднання громад: "Спроможна громада стоїть на «трьох китах»: кадри, бюджет та інфраструктура"
15.05.2018  |  Додати коментар  |  Власна думка
ЮРІЙ ТКАЧЕНКО про об’єднання громад:

– про об’єднання громад

На Черкащині вже створено 26 об’єднаних територіальних громад. Нині робочі групи працюють у низці районів. Ми вже спрямували 2 звернення до Центрвиборчкому про призначення перших виборів у громадах. Окрім того, надали 3 висновки про приєднання нових громад до вже створених об’єднань.

Думаю, ви теж усе частіше бачите повідомлення про сходки сіл – жителі активно визначаються, з ким їм буде краще. Тут я вдячний колегам із Центру розвитку місцевого самоврядування, які нам активно допомагають у комунікації із громадами.

Ми впроваджуємо цю реформу, дотримуючись її духу, тобто добровільності. Об’єднати – не питання, натомість куди важливіше розуміти, як діяти далі. Тому ми створили унікальний інструмент – Агенцію регіонального розвитку, що тісно співпрацює з регіональним центром розвитку місцевого самоврядування. Результат – запущений процес ефективного планування розвитку територій, розроблення стратегій розвитку із залученням жителів громад. Бо нам потрібні конкурентоспроможні та фінансово самодостатні громади, де будуть центри з надання адмінпослуг, центри безпеки тощо, тобто вся належна інфраструктура.

– про відповідальність

Однією із вигод децентралізації є передання фінансового ресурсу з центру на місця. Громади поступово вчаться ним відповідально й ефективно розпоряджатися. Ми регулярно проводимо навчання, семінари, стаді-тури для працівників ОТГ. Також готові консультувати в питаннях підготовки їхніх проектів регіонального розвитку, формування бюджетів тощо.

Спроможна громада стоїть на «трьох китах»: кадри, бюджет та інфраструктура. Причому кадри – на першому місці. Адже людський капітал є головним фактором успіху будь-якої громади. Саме від управлінської команди залежить, наскільки якісно будуть розроблені, а в подальшому успішно реалізовані стратегії розвитку громад. А отже, люди наочно переконаються у всіх вигодах об’єднання.

– про вибір

Громадам, які нині в роздумах (об’єднуватися чи ні, з ким саме, коли тощо), раджу керуватися лише фактами та досвідом тих, хто вже об’єднався. Якщо на початку ми по суті на пальцях розповідали, що буде від об’єднання, то зараз навіть у цьому наша участь зведена до мінімуму. Беріть актив – і їдьте у вже створені ОТГ, дивіться самі.

Далі – керуйтеся лише цифрами. І знайте: кожен день громада втрачає ресурс і можливості, поки в роздумах. Лише один приклад: Чигиринський район. Якби там уже були створені ОТГ, то район додатково отримав би на розвиток понад 40 млн грн. Цим ресурсом громади розпоряджалися б самостійно: без мене, керівника району чи ще когось. І як сказав Президент України на нещодавній нараді, зрештою тим, хто не зможе об’єднатися знизу, рано чи пізно допоможуть зверху. А зараз – усі козирі у громад.

Григорій ДЕНДЕМАРЧЕНКО: "Про трудову міграцію на Черкащині"
16.04.2018  |  Додати коментар  |  Власна думка
Григорій  ДЕНДЕМАРЧЕНКО:

«Міграція населення завжди була і є вагомим чинником формування і розвитку трудового потенціалу. Саме цим пояснюється підвищена увага до міграційних процесів як у світі в цілому так і в кожній країні зокрема. Можна виокремити кілька категорій мігрантів – по-перше, це молодь, яка їде навчатися, по-друге, це люди, які виїжджають за кордон з метою пошуку достойного заробітку, третя категорія громадян, які взагалі бажають переїхати та обжитися там. Такі явища для економіки країни це не дуже добре, оскільки втрачається власний трудовий потенціал.

Якщо молода людина поїхала за кордон здобувати освіту, яка до речі в багатьох випадках може бути дешевшою ніж в Україні, то велика ймовірність того, що після її здобуття вона може реалізувати свої набуті знання в іншій країні. А це вже досить високі ризики для економіки нашої країни на фоні демографічних процесів. Адже народжуваність не перевищує смертність і відбувається старіння нації.

Що стосується Черкащини, то для нас ці питання є також досить актуальними. Лише за офіційними даними минулого року область залишило майже 16,5 тис. осіб. Такий значний відплив людей вже сьогодні, а в майбутньому ще гостріше позначиться на зниженні трудового потенціалу. До того ж ці процеси відбуваються на фоні скорочення наявної чисельності населення регіону. Так, згідно статистичних даних упродовж останніх 25-ти років кількість населення регіону невпинно скорочується. Якщо у 1980 році в області проживало більше 1,5 млн. осіб (1 544,6 тис.), то на 1 січня 2018 року кількість наявного населення регіону становила лише 1 220 тис. осіб, з яких 56,5 % становить міське населення. За 2017 рік внаслідок як природного так і міграційного скорочення, населення області зменшилося на 10,8 тис. осіб, або майже на 1 %. Також необхідно враховувати і те, що з кожним роком темпи зменшення населення постійно зростають. Так, за період 1991-1995 років середньорічні темпи зменшення чисельності становили менше ніж 0,5 %, то зараз близько 1 %. У 2017 році відбулося зменшення чисельності у всіх регіонах області, за винятком лише Канівського, Смілянського, Уманського та Чорнобаївського районів.

Вагомим чинником в цьому є міграція працездатного населення області. На початку 90-х років область мала позитивне сальдо міграції. З 1994 року і донині в міграційних процесах область втрачає населення. При цьому з часом міграційні потоки суттєво змінилися. До 2001 року міграційний відплив спостерігався з міських поселень при позитивному сальдо у сільській місцевості.

У 2002-2005 роках, навпаки міграційний відплив спостерігався з сільської місцевості. А у 2006 році вперше міграційний відплив відбувся як з міських поселень, так і з сільської місцевості.

У зв’язку з відсутністю даних Державної служби статистики за 2017 рік, на цей час можна прокоментувати ситуацію в 2016 році. Загальне скорочення населення області відбулося за рахунок природного (9 685 осіб) та міграційного скорочення (2 073 осіб). У 2016 році всіма міграційними потоками в області було охоплено 12,2 тис. осіб, з них 5,4 тис. осіб переміщувалися в межах області. З інших регіонів України та держав світу прибуло 2,4 тис. осіб, а вибуло 4,4 тис осіб. Тобто за рахунок міжрегіональної та міждержавної міграції населення Черкащини загалом зменшилося на 2 073 особи – у міських поселеннях на 1 260 осіб, у сільській місцевості – на 813 осіб.

Таким чином, основу міграційного обороту становить внутрішньо регіональна міграція. У складі внутрішньо регіональної міграції переважає рух населення із сільської місцевості до міст. Що, в першу чергу, пов’язано з обмеженими можливостями працевлаштування праці на селі, не завжди високим рівнем заробітної плати на сільськогосподарських підприємствах та бажанням сільського населення, особливо це стосується молоді, покращити своє соціально-побутове становище. Адже всім відомо, що інфраструктура в місті більш розвинена ніж на селі.

Водночас для Черкащини, на відміну від інших областей, особливо західних регіонів, актуальними є питання саме міжрегіональної міграції. Як свідчать дані Головного управління статистики за 2016 рік в інші регіони України з області вибуло 4 317 осіб (прибуло 2 166 осіб - негативний міграційний баланс склав понад 2,1 тис. осіб). Міжрегіональна міграція області характеризується значними міграційними зв’язками з містом Києвом та Київською областю, безперечно головним чинником, який на це впливає є рівень заробітної плати в регіоні (так, наприклад, відповідно до даних Держкомстату середній розмір заробітної плати у Черкаській області становить 6 593 грн., в той же час в м. Києві – майже вдвічі вищий – 12 124 грн., в Київській області – 8 073 грн.).

Таким чином, внаслідок як природного так і міграційного скорочення населення регіону, потребують вирішення питання щодо можливостей забезпечення роботодавців регіону кваліфікованими кадрами. Вже сьогодні досить проблематично знайти кваліфікованого працівника, навіть за умов високого рівня запропонованої заробітної плати.

Актуальними є вакансії інженерів, електромонтерів, електриків, енергетиків, електрослюсарів, апаратників для різних технологічних виробництв, електрогазозварників, мулярів, водіїв з відкритими категоріями, тощо. На цей час на ринку праці Черкащини існує дисбаланс – ринок праці перенасичений працівниками за одними спеціальностями та відчувається дефіцит за іншими, що в свою чергу ускладнює питання забезпечення кадрових потреб роботодавців.

Міграційні процеси завжди були і будуть проходити, але їх регулювання необхідно вирішувати на державному рівні шляхом підвищення життєвого рівня населення, як головного чинника протидії трудової міграції населення, вдосконалення нормативно-правового забезпечення різних аспектів трудової діяльності громадян за кордоном. Зі свого боку служба зайнятості теж деяким чином може вплинути на врегулювання процесів трудової міграції. У цьому сенсі наше завдання полягає в тому, щоб допомогти людям правильно зорієнтуватися на ринку праці, отримати необхідні знання та навички, набратися досвіду аби вони могли реалізувати себе тут.

Для тих людей, які все-таки вирішили їхати працювати за кордон, директор радить бути пильними. Людина має розуміти до якого роботодавця їде, чим буде займатися та на яких умовах. Я б рекомендував їхати через легальних посередників, які є на ринку праці, мають ліцензію і несуть відповідальність перед людиною. Ліцензований посередник має відправити працівника на роботу тільки після укладання договору. Договір повинен бути укладений обов’язково рідною мовою і його потрібно досконало вивчити. Хочу акцентувати увагу і на тому, що посередники на ринку праці не мають права брати плату з людей за надання вакансій й за працевлаштування. Платити мають закордонні роботодавці посередникам, які підбирають для них персонал. На моє переконання кожному свідомому громадянину потрібно пам’ятати, що робота за кордоном має не лише переваги, але й значні ризики. Тому вважаю, що будувати свою кар’єру потрібно на рідній землі, а служба зайнятості, у свою чергу, подбає про становлення особистості як висококваліфікованого фахівця, допоможе здобути нову професію, підвищити кваліфікацію, підібрати роботу відповідно до покликання, професійних зацікавлень та уподобань».

Григорій Дендемарченко, директор Черкаського обласного центру зайнятості

Джерело: «Прочерк»

ВІТАЛІЙ КОВАЛЬ про держпідтримку агропромислової галузі: "Найбільше ресурсу передбачено на розвиток тваринництва"
16.02.2018  |  Додати коментар  |  Власна думка
ВІТАЛІЙ КОВАЛЬ про держпідтримку агропромислової галузі:

- Поліпшення фінансового стану аграрних підприємств, нарощення темпів виробництва сільськогосподарської продукції. Цьому сприятимуть схвалені Урядом програми підтримки аграрного сектору. Нагадаю, нещодавно їх підтримав Кабінет Міністрів України в межах Державного бюджету на 2018 рік. Фінансування програм сягає 6,3 млрд грн. Відтак матимемо ще більше перспектив для реалізації передбачених Стратегією розвитку Черкащини завдань. Адже одним із чотирьох її напрямків є саме розвиток сільських територій.

Позитивно, що найбільше ресурсу передбачено на розвиток тваринництва, зокрема й у приватному секторі. Приміром, домогосподарства одержуватимуть державну допомогу за утримання телят великої рогатої худоби до однорічного віку в розмірі 2,5 тисяч гривень на рік – у межах бюджетної дотації на тваринництво. При цьому збережено функціонування механізму часткової компенсації підприємствам АПК відсоткової ставки за банківськими кредитами.

Окрім цього, кошти передбачені на підтримку сільгосптоваровиробників, фермерських господарств, на розвиток хмелярства, закладення молодих садів, виноградників, заходів в агропромисловому комплексі шляхом здешевлення кредитів.

Важливо, що механізми реалізації програм напрацьовували разом із сільськогосподарськими виробниками, зокрема й асоціацією фермерів. Відтак кошти спрямовуватимуть як самим фермерам, так і кооперативам. До речі, нещодавно в області спільно з представниками влади, фермерами, підприємцями та науковцями обговорювали за круглим столом перспективи створення та функціонування молочарських кооперативів, які стануть гарною перспективою для розвитку.

Джерело: прес-служба Черкаської ОДА.

ВІТАЛІЙ ГРИЩЕНКО: "Мінприроди розщедрилося – виділо кошти на облік лося"
16.10.2017  |  Додати коментар  |  Власна думка
ВІТАЛІЙ ГРИЩЕНКО:

Шаманські танці з бубном навколо лося показують усю абсурдність нашої системи охорони природи. Зоологи й ботаніки поступово стають нікому не потрібними, судячи з обсягів фінансування. Як же – комерційної продукції вони не створюють, віддачі від виділених коштів нема. Дармоїди! Але коли справа доходить до прийняття важливих природоохоронних рішень, виявляється що в нас чортма об'єктивної інформації, на підставі якої можна ці рішення спокійно й виважено прийняти. Ну давайте на мітингах вирішувати, кого із тварин чи рослин занести до Червоної книги! До цього йдеться. А чому нікому не приходить у голову на мітингу вирішувати, якою була середня температура за рік по Києву? Бо є об'єктивна інформація, проти цифірі не попреш. Можна критикувати методику обрахунку, але цифрам можна протиставити лише інші цифри, а не слова.

Ось зараз маємо: довір'я до даних, що надають мисливці, нема, бо вони, м'яко кажучи, зацікавлена сторона. До лементу "екологів"-крикунів – тим більше. А де "золота середина"? Скільки було розмов, нарад, конференцій і т.п. з приводу кадастру й обліку тваринного світу. Все так і залишилося на рівні "бла-бла-бла". А такий облік і дав би потрібну інформацію: ось стільки маємо лосів, ось так змінювалася чисельність протягом останніх років. Ось така народжуваність/смертність і т.д. Це означає, що вид у нас є (не є) під загрозою. Треба (не треба) заносити до Червоної книги. Замість цього у нас змагання у краснобайстві та лобізмі.

Мінприроди розщедрилося – виділо кошти на облік лося. Добре, лосів вам порахують. Може. Якщо гроші дійдуть до кінцевих виконавців, а не застрягнуть десь по дорозі в кабінетах. А далі? Через рік знову буде лемент із приводу іншого виду? І знову чиновники будуть розводити руками – у нас недостатньо інформації? А ви що-небудь зробили, щоб вона була?

Шикарні у нас кризові менеджери – спочатку дочекаються кризи, а потім починають щось робити...

Нагадаємо, українська влада пішла на поступки мисливцям та дозволила полювання на лося. Як заявляв міністр екології та природних ресурсів Остап Семерак, цього мисливського сезону дозволили вбити 160 лосів.

Віталій Грищенко, представник Канівського заповідника

Допис з Фейсбуку, джерело «ПроЧерк»

Юрій ТКАЧЕНКО на освітянській конференції: «Ви повинні стати агентами змін»
30.08.2017  |  Додати коментар  |  Власна думка
Юрій ТКАЧЕНКО на освітянській конференції: «Ви повинні стати агентами змін»

Мережу інноваційних шкіл розширюватимуть на Черкащині. Про це сказав її очільник на конференції працівників освіти. У ній також узяв участь державний секретар Міністерства освіти і науки України Павло Полянський.

Про це повідомляють у прес-службі Черкаської ОДА.

Вільний доступ дітей до садочків і шкіл, зокрема й дітей із особливими потребами, новації, підвищення кваліфікації вчителів і їхнє стимулювання, а також енергозбереження. Усе це, за словами голови Черкаської ОДА, визначено серед першочергових завдань в освітній галузі області. За рейтинговими показниками Кабінету Міністрів України, вона посідає третє місце в Україні.

– Президент України, Кабмін і профільне міністерство особливу увагу акцентують на освітній галузі, – зауважив Юрій Ткаченко. – Її реформа – одна із фундаментальних змін, що не може чекати і яку треба розпочинати вже сьогодні. Зважаючи на це, ми ухвалили обласну програму «Інноваційні школи Черкащини». Вона об’єднує всіх навколо ідеї упровадження концепції «Нової української школи», що забезпечить кожній дитині доступ до якісної освіти. Натепер до реалізації цієї програми долучилися 29 шкіл. Вони, нагадаю, пройшли конкурсний відбір. Інноваційні школи вже частково оснащені сучасними засобами навчання. Цю роботу ми розпочали ще торік. Із бюджетів різних рівнів уже спрямували понад 21 млн грн. Цьогоріч долучаємо і Фонд регіонального розвитку України. І на цьому зупинятися не збираємося.

Як наголосив голова Черкаської ОДА, неможливо впровадити сучасні технології в освітній процес, якщо ними сповна не володітимуть учителі й не будуть мотивованими.

– Тут першочергове завдання обласному інституту післядипломної освіти педагогічних працівників – постійно підвищувати компетентність освітян, – сказав Юрій Ткаченко. – Аби вони стали агентами змін. Саме з цією метою на базі обласного інституту післядипломної освіти ми плануємо відкрити лабораторію SТЕМ-освіти. Водночас мотивувати вчителів теж є можливості. Нині на місцях сконцентрований потрібний ресурс завдяки фінансовій децентралізації.

Нагадаємо, раніше обласний керманич доручив місцевим керівникам взяти питання підготовки шкіл до нового навчального року під особистий контроль.

Ви на сторінці: Головна ПРОЕКТИ Власна думка